Wat is manuele therapie?

Manuele therapie wordt uitgevoerd door een manueel therapeut. Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die een vierjarige vervolgopleiding heeft gedaan. Hij/zij probeert de functie van een verminderd beweeglijk gewricht te verbeteren. Soms wordt hierbij gebruik gemaakt van manipulaties, in de volksmond ook wel ‘kraken’ genoemd vanwege het hoorbare knappend geluid. Bij een te beweeglijk gewricht probeert een manueel therapeut het met behulp van training te stabiliseren. De meest behandelingen zijn mengvormen. De effecten zijn vaak direct merkbaar.

Wanneer manuele therapie?

Manuele therapie wordt ingezet voor de volgende klachten:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met een verminderde beweeglijkheid;
  • nek- en schouderklachten die uitstralen naar de armen;
  • lage rugklachten;
  • armklachten zoals een tenniselleboog.

Mulligan concept

Het Mulligan concept is een vorm van manuele therapie die nooit pijn mag veroorzaken en waarvan het resultaat onmiddellijk meet- en merkbaar moet zijn. De patiënt heeft een actieve rol bij en volledige controle over de behandeling. De manueel therapeut zoekt naar een pijnvrije positie door subtiele positieveranderingen in de gewrichtsonderdelen aan te brengen. Van hieruit probeert hij/zij of de eerder pijn veroorzakende beweging of handeling vervolgens actief en pijnvrij mogelijk is.

Toepassing Mulligan concept

Klachten die in aanmerking komen voor de Mulligan aanpak:

• chronische klachten na een enkelverstuiking;
  • onbegrepen knieklachten na een verdraaiing;
  • een niet spontaan herstellende tenniselleboog.

Vrijblijvend advies! Maak een afspraak

Wilt u meer weten over manuele therapie? Neem dan gerust contact op. Of maak een afspraak voor gratis advies. Onze therapeut kijkt dan samen met u naar de klacht en mogelijke vervolgstappen.