Op deze pagina vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan telefonisch (024 348 05 51) of via het contactformulier op deze website.

Heb ik een verwijzing nodig van mijn huisarts?

Sinds 1 januari 2006 kan iedereen met een Nederlandse zorgverzekering zonder ‘verwijsbriefje’ van de huisarts naar de fysiotherapeut. Eerst langs de huisarts mag natuurlijk wel – bijvoorbeeld wanneer u twijfelt of uw klachten fysiotherapeutisch behandeld kunnen worden – maar hoeft dus niet meer. Het voordeel hiervan is dat u direct bij ‘een specialist in beweging’ terecht komt, zodat u ook direct kunt starten met werken aan uw herstel. Uw huisarts blijft echter onder alle omstandigheden de centrale rol spelen in de coördinatie van uw zorg. Ysveld Fysio zal uw huisarts dus blijven informeren, tenzij u aangeeft dat u dat niet wenst.

Is mijn klacht geschikt voor fysiotherapie?

Om te beoordelen of uw bewegingsklacht of blessure geschikt is voor fysiotherapeutische behandeling, doen we eerst een intake. Een intake bestaat bij Ysveld Fysio uit een vraaggesprek over uw klacht(en) en eventuele onderliggende problematiek(en) en uit een lichamelijk onderzoek. Vraaggesprek en onderzoek samen noemen we: screening.

Wat gebeurt er na de intake?

Wanneer wij een screening en intake hebben gedaan, zijn er drie mogelijkheden:

  • uw klacht kan niet fysiotherapeutisch worden behandeld. Wij adviseren u over een passende oplossing;
  • uw klacht kan fysiotherapeutisch worden behandeld. U maakt hierna de eerste behandelafspraak;
  • uw klacht kan fysiotherapeutisch worden behandeld maar wij hebben aanvullende informatie nodig van uw huisarts. We vragen deze in overleg met u op. Afhankelijk van de aard van de ontbrekende informatie maakt u meteen of later de eerste behandelafspraak.

Hoe maak ik een afspraak?

U kunt op meerdere manieren een afspraak maken:

Hoe verzet ik een afspraak?

U kunt een afspraak het beste telefonisch (024 348 05 51) of per e-mail (afspraak@ysveldfysio.nl) verzetten.

Let op: u kunt een gemaakte afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos verzetten. Daarna brengen we 100% van het tarief in rekening.

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Wanneer u ook in de trainingszaal aan de slag gaat dient u altijd zelf een handdoek mee te nemen. Daarnaast zijn in de oefenzaal  schone (sport)schoenen en gemakkelijke (sport)kleding wenselijk.

Let op: Ysveld Fysio is niet aansprakelijk voor beschadiging, diefstal of vermissing van persoonlijke bezittingen uit de oefenzaal, kleedruimten en andere openbare ruimten in de praktijk.

Kan ik fysiotherapie aan huis krijgen?

Dat kan. Wanneer u slecht ter been bent, is het ook mogelijk een afspraak aan huis te maken. Bekijk hier de kosten voor fysiotherapie aan huis.

Wordt fysiotherapie vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen (maximaal 9). 

Jongeren met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie vergoed krijgen. De aandoening moet op de lijst met chronische aandoeningen staan.

Bent u ouder dan 18 jaar en heeft u een chronische aandoening die op de chronische lijst staat? Dan krijgt u fysiotherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.

Heeft u een aanvullende zorgverzekering? Dan krijgt u mogelijk meer behandelingen vergoed. Wij adviseren u zelf uw polisvoorwaarden te controleren of op te vragen bij uw zorgverzekeraar.

Kan ik onder begeleiding van een fysiotherapeut trainen?

U kunt bij ons op verschillende manieren trainen, individueel of door middel van personal training. Wanneer u geen bewegingsklachten hebt, maar wel onder begeleiding van een fysiotherapeut wilt trainen, doet u eerst een trainingsintake. Hierin onderzoeken we gericht uw fysieke conditie, trainingsmogelijkheden en –doelen waarna we een persoonlijk trainingsprogramma opstellen. Lees meer over trainen.

Biedt Ysveld Fysio ook personal training?

Ja, het is mogelijk om personal training te volgen bij Ysveld Fysio. U wordt dan één op één gecoacht en begeleid door een vaste fysiotherapeut. U leest er alles over op de pagina Personal training. De kosten voor personal training bedragen € 65,- per uur.

Kan ik een trainingsabonnement afsluiten?

Ja, u kunt bij ons eenvoudig online een trainingsabonnement afsluiten. U kunt kiezen voor één keer per week of onbeperkt individueel trainen of voor personal training waarbij u één op één gecoacht en begeleid wordt door een vaste therapeut. U vindt alle informatie onder Trainen.

Is het mogelijk om onbeperkt te trainen bij Ysveld Fysio?

U kunt bij ons onbeperkt trainen onder begeleiding van de aanwezige fysiotherapeut(en). U sluit hiervoor een trainingsabonnement af. Een trainingsabonnement voor onbeperkt trainen kost € 61,50 per maand. De minimale looptijd van het abonnement is drie maanden; de opzegtermijn is een maand.

Wat zijn de openingstijden?

U kunt van maandag tot en met vrijdag van acht uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds bij ons terecht. De openingstijden verschillen echter iets per vestiging. Kijk hier de exacte openingstijden per vestiging.

Op zondag en met feestdagen is Ysveld Fysio gesloten. De dag voor eerste kerstdag en op oudejaarsdag zijn we tot vier uur ’s middags open.

Kan ik gratis voor de deur parkeren?

Bij onze praktijk in Berg en Dal kunt u gratis voor de  deur parkeren met uw auto. Komt u met de auto naar onze praktijk op het Universitair Sportcentrum of in het stadscentrum van Nijmegen, dan moet u betalen om te parkeren. Bij het USC Nijmegen kunt u gebruik maken van de parkeergarage onder het Gymansion en in Nijmegen centrum is de dichtstbijzijnde parkeergarage Mariënburg. Kijk voor uitgebreide parkeerinformatie bij onze vestigingen.

Kan ik Ysveld Fysio met het openbaar vervoer bereiken?

U kunt alledrie onze vestigingen goed bereiken met het openbaar vervoer. Kijk bij de vestiging voor adresgegevens en route informatie.

Ik heb een klacht, kan ik die melden?

Wanneer u een klacht heeft over uw behandeling of bejegening door een van onze fysiotherapeuten, stellen wij het op prijs als u deze kenbaar maakt. Wij nemen uw klacht(en) altijd serieus en treden graag met u in gesprek.

Mocht een gesprek voor u om de een of andere reden niet mogelijk zijn, dan kunt u via het KNGF bemiddeling aanvragen. Levert dit niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen contact met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP) in Utrecht, via telefoonnummer (030) 266 16 61.

Daarnaast kunt u een klacht indienen bij:

  • Klachtencommissie KNGF (Secretaris Klachtencommissie KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
  • Commissie van Toezicht KNGF (Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
  • Regionaal Tuchtcollege (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Telefoonnummer (038) 428 94 11).

Ik heb een idee of (verbeter)suggestie, kan ik die doorgeven?

Wij hopen dat u een goede en plezierige tijd heeft bij Ysveld Fysio. Sámen met u kunnen we dat (nog) beter organiseren. Wij stellen het daarom bijzonder op prijs als u ideeën of suggesties heeft ter verbetering van onze dienstverlening. Wij horen of lezen ze graag!

Wat doet Ysveld Fysio om de kwaliteit van zorg te waarborgen?

Alle therapeuten van Ysveld Fysio staan geregistreerd in het centraal kwaliteitsregister (CKR) van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. Deze beroepsorganisatie werkt actief aan continue verbetering van de kwaliteit van de fysiotherapie in Nederland. Opname in het CKR is mogelijk voor fysiotherapeuten die aan alle kwaliteitseisen voldoen en volgens de richtlijnen van het KNGF werken.

Daarnaast streven wij continu naar optimalisatie van onze fysiotherapeutische kennis en toepassingen door middel van scholingen – zowel in- als extern. Zo blijven we ons ontwikkelen binnen ons vak. Bovenal werken we graag samen met u actief aan uw herstel. Deskundig, gedreven en zorgzaam.